Je doelen behalen

Als je de vorige blogs gelezen en toegepast hebt, dan heb je nu lijsten voor eerstvolgende acties, projecten en afwachten. Maar hoe bereik je nu beter je doelen?

BEGIN MET BREED INVENTARISEREN

De eerste stap om tot goede doelstellingen te komen is om breed naar je leven als geheel te kijken en te formuleren wat je hierin belangrijk vindt. Van oudsher moeten doelen SMART zijn, maar voor deze oefening is het belangrijker om op papier te krijgen wat je focus in het leven is. Je formuleert eigenlijk wat voor jou nu belangrijk is.

De volgende indeling in aandachtsgebieden kan hierbij helpen:

  • Familie
  • Relatie en gezin
  • Vrienden
  • Geld
  • Gezondheid
  • Werk
  • Plezier
  • Side projects (bijv. parttime ondernemen, vrijwilligerswerk etc.)
  • Vaardigheden / ontwikkeling
  • Spritualiteit

STEL KWARTAALDOELEN OP

Je hebt nu een hele lijst met zaken die belangrijk zijn. Het helpt al dat je die nu in je wekelijkse regiemoment even voorbij ziet komen. Maar met welke zaken wil je nu concreet komend kwartaal aan de slag? Een week is te kort om een doel te halen een jaar (de bekende goede voornemens) blijkt vaak te lang. Doelen per kwartaal blijken daarom het best te werken.

Een kwartaaldoel moet wel concreet zijn of in ieder geval richting geven. Het moet je helpen om je agenda als eerste te vullen met zaken die het belangrijkst voor je zijn.

Voorbeelden:

  • Minimaal 2x per maand met mijn broer een avond afspreken
  • Nieuwe auto kopen
  • Proefles hardloopgroep volgen, inschrijven als het bevalt en dan 2x per week deelnemen
  • Opleiding Lean Black Belt lesdagen volgen en voldoende behalen voor theorie examen
  • Voor Project ‘Y’ een omzet bereiken van 10k
  • Training persoonlijke effectiviteit en time management maken
  • Tuin opknappen: afval naar grofvuil, onkruid weghalen, schoonmaken en nieuwe planten
  • Midweek weg inplannen voor komende november
  • Vrijgezellenfeest organiseren voor Karel
  • Minimaal 1 dagdeel per week helemaal niets op de planning hebben staan
  • Vaste lasten in kaart brengen, directe besparingen in kaart brengen en deze doorvoeren
  • Elke week een uur oefenen met piano leren spelen
  • Rijles rijschool uitzoeken en eerste les plannen
  • Huis helemaal opruimen (spullen inventariseren en wegdoen of verkopen), daarna bijhouden
  • Volgende stap of uitdaging in werk bepalen (opties: extra taken, andere baan intern, extern gaan kijken)

PLAN DE VOLGENDE STAP IN

Kies maximaal 3 tot 5 doelen per kwartaal. Het beste is om met 3 doelen te beginnen. Je kunt er altijd nog doelen aan toevoegen.

Gebruik nu je wekelijkse regiemoment om je doelen te bekijken en stel jezelf de volgende eenvoudige vraag: Wat is de volgende stap in dit doel en wanneer ga ik dit doen? Zorg vervolgens dat je het liefst elke week op elk van je doelen een volgende stap maakt. In een kwartaal heb je dan minimaal 12 stappen kunnen zetten en met je dat je veel voortgang hebt gemaakt. Als het gaat om het vormen van een nieuwe gewoonte, dan is 6 weken vaak al genoeg. Als je dit een kwartaal hebt volgehouden, dan is de kans dus groot dat de nieuwe gewenste gewoonte nu in je systeem zit.

 

Probeer de training GRATIS uit

You have Successfully Subscribed!

Pssstt...

Wil je de training gratis uitproberen?

Ik ga je helpen om meer rust te ervaren.

En dat kan jij nu volledig GRATIS uitproberen.

Dit aanbod sla je toch niet af?

You have Successfully Subscribed!

Ga naar Whatsapp
1
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op
Hallo!

Heb je een vraag? Maak dan gemakkelijk gebruik van Whatsapp

Groet, Orde Training